Sunday, August 15, 2010

Doa yang paling dalam...

Aku selalu cakap dengan diri sendiri, ambiklah berkat bulan puasa ni untuk berdoa dan ubah diri..sebab cuma bulan puasa ni je kita tak banyak dugaan lain.  Syaitan kan tak de? Cuma nafsu kita sendiri je.. Cuma? Understatement kah?

Tapi setiap kali hujung ramadhan, bila takbir dah berkumandang aku selalu menyesali diri..ramadhan aku sama je macam bulan-bulan lain, takde pengisian.  Pastu aku pun berdoa, moga Allah panjangkan umur aku ke puasa tahun depan.  Skang ni dah berbelas tahun agaknya Allah beri kesempatan yang sama. Aku masih ada untuk lalui ramadhan.  Tapi ada pengisian ke ramadhan aku? Terawih bila larat, ponteng bila tak larat.  Baca Quran bila bersemangat, tinggal bila tak? Camtu je la ek?

Sekarang aku ada dua doa yang paling dalam.  Doa yang sangat diharapkan agar Allah makbulkan.  Tapi kalau takde amal ibadat boleh ke Allah bagi? Atau aku cuma boleh berdoa (jadi doa ke-3 yang paling dalam) agar kebetulan time aku berdoa tu, malaikat tengah aminkan.  

Betullah orang kata, syaitan tu takde la kuat mana sangat.  Nafsu ni yang beraja di hati.  Nafsu nak duduk lepak-lepak tengok tv facebook main game tulis blog bla bla bla neverendinglist.  Hari ni hari ke-5 puasa.  Masih ada ruang nak berubah.

Harap kalau dah berubah, Allah makbulkan dua doa yang paling dalam itu. Amin.

No comments: