Tuesday, August 31, 2010

Merdeka!! kah kita?

Amaran: Entry ni panjangg.

Kalau saya kata saya menyampah setiap kali tengok cara orang sambut merdeka, adakah saya tidak patriotik? Bila saya kata saya meluat setiap kali dengar anak muda jerit-jerit merdeka! merdeka! adakah saya tidak bersyukur dengan apa yang kita ada ni? saya salah ke?

Sungguh benar saya bersyukur dengan apa yang kita ada ni. Walaupun saya ada banyak perkara yang saya tidak bersetuju. Tapi, kalau dah kita rakyat Malaysia mendefinasikan hidup dengan aman, boleh keluar rumah dengan aman dan praktikkan apa yang kita nak dengan aman tu sebagai MERDEKA. Saya akur je la.  [But believe me, it takes more than that].

Pada saya, tak perlulah nak melaung Merdeka! kalo takde pengisiannya.  Jerit tanpa sebarang pengertian. Dah macam pesta apa pulak. 

Bila start je coutdown hari merdeka ni, tak boleh tidak saya mesti teringat kisah saya ngan member-member yang kebetulan bercuti kat Desaru, Johor ngam time malam merdeka.  Malam tu, memang macam pesta air lah kat tepi pantai tu.  Siap ada konsert, games, menyanyi menari tu sah-sah la adakan.   Korang pun boleh agak lah, sume mende-mende 'biasa' untuk setiap sambutan kat Malaysia ni.  Itu saya agak, boleh la kasi can. Cuma yang saya agak sedih bila terkenang keadaan pada esok paginya.

Subuh esoknya tu, memandangkan Johor masa tu ada masalah bekalan air yang agak teruk (mungkin sekarang pun), chalet kami tak de air so kami terpaksa menyusur tepi pantai tu untuk ke bilik air yang agak jauh. Sepanjang jalan tu, apa yang saya nampak...botol arak merata-rata, lelaki perempuan tido kat atas pasir pantai tu..belum masuk yang dalam kereta lagi. Tak reti saya nak gambarkan dan korang pun fahamlah apa yg involve dlm situasi macam tu, masa tu saya rasa macam sedih giler.  Tambah sedih bila, dah masuk tengah hari...matahari tepat atas kepala..orang-orang yang tido tadi masih belum bangun.  Sampai datang pulak pak cik-pakcik tolong kejut. Kuis-kuis dengan kaki je.

Itulah pun orang-orangnya yang melaung-laung Merdeka!! semalamnya.  Yang bising kalau orang marah dia bising, dia anggap kita tak cukup patriotik. 

Jadi, apa saya nak kata? Kat flat digi ni pun tadi..saya tak fahamlah apa kaitan sambutan merdeka ngan ketuk zink sambil laung-laung merdeka. Apa kita nak kata?

Saya cuma leh kata, I rest my case.

2 comments:

Shu said...

kat situ duk ketuk zink? hurm..kak sini duk bukak selawat2 dengan kuatnya kat masjid groundfloor bawah tu..alhamdulillah.

but trully sis, I have experienced once where I was celebrating New Year at BB Walk. Eventhou time tu almost 10 guys yang pergi (including abang kandung saya) and me sorang je yang girl. Abang tetap x harapkan saya jalan tepi kiri kanan @ belakang dia..dia mesti tolak saya jalan depan sekali and geng2 dia jalan blakang saya~! Fuh! dengan geng2 china duk gaduh, baling2 batu kat keta2 lalu lalang,remaja mabuk...

Then balik tu, abang su cakap "that's it! kata nak tengok,skang dah tgk.next time x yah dah. x seshuai utk perempuan" .... erk~!

AxraZa said...

exactly. sambutan sekadar sambutan je. xde pengisian atau pengertian.