Wednesday, May 8, 2013

Sepetang di Segamat....

Hari ini menghabiskan sepetang di Segamat. Jabatan Imigresen Segamat to be exact. Punyalah kompas yours truly rosak...walaupun orang dah bagitau kat tempatnya...tak jugak tau kat mana.  Cari punya cari, tak jumpa... tak nampak papan tanda. So park kereta, tinjau-tinjau tak nampak jugak. Last-last nampak satu uncle cina, tengah duduk bawah pokok..so tanya dia, uncle tu bagitau..barulah jumpa. Rupa-rupanya tersorok bangunannya. Hujungggg dunia. Time kasih uncle. 

Then masuk dalam tu, penuh orang..ramai jugak orang Segamat ni nak buat passport. Banyak jugak duit memasing nak gi luar negara.  Ke nak keluar cari kerja kat negara luar? 

Tunggu punya tunggu, punya lama sampai nak pengsan. Nasib baik ada budak kecik kiut ni..seronok tengok dia, jalan pun tak berapa betul...tatih-tatih dekat kerusi nak jalan. Mak dia pun tak larat nak halang kot...aktif bebenor budak kecik ni...last-last dia tatih sampai kat kerusi saya. Dia pegang lutut saya. Saya takut dia jatuh, saya pegang tangan dia. Comel dia sengih dengan mata sepet dia. Mak dia datang amik dia, sambil senyum pada saya. 

Tunggu tunggu lagi, saya perati satu satu muka kat dalam pejabat imigresen tu. Muka penat semua. Mungkin sebab menunggu lama. Tetiba ada sorang sentuh bahu saya. Dia tanya nak amik nombor kat mana. Tadi saya tanya dengan uncle cina, sekarang amoi cina tanya dengan saya pulak. Lepas saya bagitau dia, dia pun pegi tempat amik nombor tu.


Sambil-sambil tunggu saya terfikir, saya sayang keadaan ni. Saya suka situasi macam ni. Kekitaan kita yang sangat mesra. 2 jam setengah dalam ruang sempit Pejabat Imigresen Segamat tu, seakan-akannya tiada dunia luar yang penuh sengketa. Yang ada cuma kita-kita. 

Macam budak kecik tu, dia takut jatuh, dia pegang saya. Saya pun risau kalau dia nanti jatuh so saya pegang tangan dia. Dia tak faham apa-apa. Ikhlas je sengih dia.  

Bila saya keluar, tepat jam 4.30 petang saya terfikir...yang dok bising-bising tu ada masalah apa sebenarnya?


p/s:  Agak-agaknya, budak kecik ni 15 tahun akan datang dia cakap dia dari Malaysia ke atau masih mengaku keturunannya dari Tanah Besar?  



1 comment:

Shahida Rosdi said...

assalam.

sorry jika comment ini mengganggu. cuma mahu bertanya, untuk buat passport di segamat perlu sediakan apa-apa tak?

terima ksh. =)