Thursday, October 28, 2010

Tok Siak...

Saya ada sorang kawan.  But he's more like a brother to me.  Satu sekolah masa praktikum. Saya rasa terpanggil untuk tulis pasal dia sebab tak lama lagi kami semua dah nak balik ke tempat masing-masing.  Nanti ada Laut China Selatan yang akan memisahkan kami semua. Susah tu nak jumpa balik.  Tadi beliau [haha..kamus habis] kata nanti kalau nak tau perkembangan kena baca blog..jadi saya buatkan satu entry ni untuk dia..sebagai kenang-kenangan :)

Tiga bulan praktikum, banyak jugak kenangan kami nih. Memandangkan dia yang duduk paling dekat dengan saya, banyaklah jugak cerita.  Rasanya, tiada satu hari pun yang berlalu tanpa saya dengar nasihat dan ceramah dia.. haha.  Maka dari situ, kami beri panggilan 'manja' untuk dia... kalau awak tak suka, ampun je la yekk..hehehe.

Walaupun dia jauh lagi muda dari saya, rasanya banyak menda yang saya belajar dari dia. Tiap-tiap hari mesti ada perbincangan dan perdebatan.  Tak lupa jugak, tazkirah. Jangan sebut pasal sains dan bio...confirm kalah. Hahaha. Bab makan pun tak boleh lupa jugak...nasib baik kantin sekolah tak serve makanan dasyat-dasyat..kalo tak confirm tukar size. Time saya makan, saya makan.  Nanti dia ajak saya teman dia makan, saya makan lagi.  Nanti member lain ajak teman makan, saya makan lagi.  

Berikut adalah kesan dan akibat ceramah dan tazkirah Tok Siak yang melekat dihati sanubari :-


  • Saya selalu kecewa dengan diri sendiri sebab gagal tido sekurang-kurangnya 6 jam sehari (waktu malam)..Menurut Tok Siak, tido yang cukup perlu untuk memperbaiki sel-sel kulit..agaknya sebab tu kulit saya belum pulih :(

  • Saya tak perlu cari bakal jodoh di masjid mahupun surau untuk dapat yang soleh lagi beriman, cukup dengan memperbaiki diri sendiri. Insya Allah.

  • Beza antara "Hi, teacher (sambil angkat kening) dan "Selamat Pagi Cikgu" and better still "Assalamualaikum, Teacher".

Last but not least, (tapi ini berat sikit)...


  • Berhati-hati bila makan di kedai mamak..mapley dan sewaktu dengannya.. (aksi tanganmu itu akan ku kenang sampai bebila..hahaha)
Apapun, kat sini kak zira nak amik kesempatan untuk ucapkan terima kasih untuk semuanya. Untuk segala nasihat mahupun kutukan yang berguna.. :) Semoga awak diberkati Allah selalu. Semoga awak akan kekal begini dan mungkin lebih baik lagi di masa depan. Jangan lupa, nak makan nasik minyak nanti, poskan kad dan tiket flight sekali untuk Kak Zira ni ye.. :)

3 comments:

@kU said...

tahniah buat tok siak 2..hehe. rasa nak sambung practicum lg plak..byk lg ilmu nak share ni..'Tok Siak'? ok jer...insyaALLAH nak jd 'IMAM' plak satu hari nanti..aminn... IMAM yang beriman dan mendidik dengan penuh hikmah..AMINN YA RAB..

@kU said...

lupa plak..insyaALLAH ana bersedia dgn persoalan2 dan pertolongan2 dr kwn2..berusaha dgn sedaya mampu..

AxraZa said...

nnt kak zira nk mtk tlg! haha