Tuesday, October 19, 2010

Kelkatu, minyak wangi dan tukang besi?

Sekarang jam dah tunjuk pukul 2.34 pagi.  Mata masih keras.  Giler lah.  Sure sebab terlebih tido siang tadi.  Sesekali best gak camni, bangun just untuk makan dan sembahyang...pastu zzzz. Hasil, sakit kepala yang diharapkan hilang..kekal dengan jayanya..plus malam tak boleh tido. Kalau makan ubat lagi, sure lelap pasni..tapi kang tak elok lak. 

Disebabkan tak boleh tido, macam-macam benda bermain-main dalam fikiran ni.  Tetiba teringat pasal sorang kawan yang sehingga sekarang masih tak mampu saya nak tafsir. Lagipun, tiada keperluan juga untuk saya mentafsir dia. Cukuplah sekadar yang saya tahu, 2-3 komen yang saya dapat..negatif belaka. Kalau komen orang biasa, saya rasa tak perlu juga saya amik endah. Tapi jika dari orang yang kita panggil cikgu..haruslah ada bebannya juga.  Kalau tak banyak, sikit. Kata cikgu, dia merosakkan kawan. Betul ke?

Lalu saya teringat tentang kisah si penjual minyak wangi dan tukang besi.  Persoalan saya, dalam kes kawan saya di atas tadi, tidaklah pula saya ketahui...dia merosakkan atau dia dirosakkan?  Atau adakah dia dan kawannya adalah tukang besi? Maka mereka terbakar sendiri?

Saya sedar sia-sia juga pemikiran saya ini.  Adapun terbakarnya mereka atau wanginya meraka tiada kaitan dengan saya.  Namun, tulisan saya ini sekadar mengingatkan diri sendiri jua.

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud: "Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk."

Not that I didn't feel, what I didn't show...