Sunday, January 15, 2012

Macho vs Manja2.. *wink*wink*

Saya nak tulis ni pun serba salah. Tapi tak tulis pun, rasa macam nak tulis. Jadi saya akan cuba sedaya upaya membuatkan entry ini berbunyi ilmiah. Walaupun isinya masuk kategori *aduiiii ;p

Semasa cuti sekolah yang lepas, kan ramai orang kawin. Saya pun ada la bersembang ngan kakak saya pasal kawin ni. Kami sort of buat post mortem la tentang kenapa dan mengapa saya belum bertemu jodoh. Solution saya senang aje, belum sampai seru. Jodoh ni kan rahsia Allah. Dia lebih tau samada saya dah bersedia atau belum untuk melangkah ke alam yang lain. 

Ada banyak teori tentang kenapa kawin lambat ni...termasuklah yang ala-ala paranormal gitu. Tapi yang paling best, bila kakak saya kata... pada dia, saya ni kekurangan sifat perempuan. Kurang lemah lembut? Terlebih stone? Stone tu memang ada kawan-kawan yang panggil masa zaman belajar dulu.

Tiba-tiba, baru-baru ni... kawan kat sekolah pun cakap mende yang sama. Saya kekurangan sifat manja-manja. Uish. Saya cakap, saya memang tak manja sebab saya macho.  Dia tak percaya. 

So, entry saya ni bukan nak apa-apa pun, cuma nak tanya... kalau ada yang membaca.... tolong bagitau saya, perlukah seorang perempuan bersikap manje-manje untuk menarik hati si dia? (Ecceh! ahaha).  Kalau saya atau ramai wanita lain diluar sana dah memang stone macam ni... macam mana? Perlukah saya adjust diri saya atau kekal begini saja? 

(*aduiiii  - maksudnya cam adoiii..amende ko cite nih.)
Ikhlas,

Saya yang macho.

p/s: saya suka terma 'terima seadanya'...

8 comments:

dak arin said...

ehem....kalo akk adoi ni ida ckp adoooiiiyaaaaaiiiii..... kenala kak sikap manje2 tu ok, tp mksud ida mnja yg btempatla, kalo x btempat tu dh gedik namanya.... well lgpun lelaki suke bile kita buat dia rase dia diperlukan.... so pasni kalo reti isi air bateri kereta pun wat2 x tau je ek.... n minta tlg somebody yg ehem2... ok!!! cube, xde rugi ke mana pun....

AxraZa said...

okeh. kena buat reminder, saya tk reti isi air bateri. takut nnt lupa. ahahaha

tumpanglalu said...

salam..
frankly, takda yg tak kenanya pd diri zira. mksd am dr segi jodoh. dah kata pun yg jodoh adalah ketentuan Dia. makanya diri ibarat kayu/batu mahupun normal ataupun manja (am nak sebut pun rasa janggal) sekalipun taklah menjadi persoalan lg. namun ya tak juga sangkal, sdikit sebanyak personaliti/karisma diri juga memainkan peranan TAPI KECIL CUMA. byk lg sifat dan sikap yg bole diketengahkan. manja ni tak sesuai la. yg jd isunya, kenapa perlu 'diteroka' berulang kali sebab musabah permasalahan jodoh itu sendiri? sedangkan zira dah sedia maklum akan 'bagaimana' pembawaan diri zira yg selama ni zira dah 'selesa' pun..

dlm bab ni quote 'kita buat dia' dan 'pelan-pelan kayuh' akan ada pro dan kontranya :)

dan 'kalau' la nak juga jd manja, tolong la jd manja yg 'berhemah' ya. jgn jd manja yg sinonim dgn gedik.

sekadar pendapat..

AxraZa said...

salam,
time kasih atas feedback yg baik. Am, bukan la dok 'teroka' sgt, cuma persediaan utk pelan penambahbaikan dan pelan taktikal saje. hehe

rsnya, the word M tu mmg x sesuai la (mmg nk sebut pun x bape best)..tp rasanya, maksud kwn2 kzira tu, mgkn kena belajar brgantung pd org lain jugak. agaknya la.. :)

gedik tu, dh umor2 camni mmg x dpt laaa..ahahaha

apa2pun, thanx.

Jie said...

Adakah ayong turut memgpost-mortemkan saya ngan radhi gak dlm persoalan tersebut?hehehe

Pada saya manja or macho xmenjadi soalnya..yg penting siapa yg bakal menjadi jodoh kita tu kena ler menerima kita seadaanya..

Kebergantungan kpg pasangan tu mmg perlu tapi ada masanya kena gak berdikari..xperlu le semua benda kita nak bergantung kat org kan nanti org menyampah le plak..mcm xde tangan jer nak wat sendiri ..hehehe

p/s: almost 16 yrs bff ngan ko ni..ko mmg le nampak stone macho cam xdak perasaan tapi ada je part yg ko tu manja.. lg leleh dari saya..hahahaha

AxraZa said...

xde lak ayong sebut ko ngan radhi. yong cuma ungkit bab2 lambat pikap sy tu..hehe.

sy setuju apa yg ko ckp gcop. part atas tu je. past p/s tu sy tak setuju. Objection Yg Ariff!!

tumpanglalu said...

bergantung pd org lain tu myb bole ejas jd lbih sesuai kpd 'bekerjasama dgn org lain' :)

AxraZa said...

yess..'berkerjasama dgn org lain' sounds better. all the while buleh je buat sendiri sume mende tetiba nk bergantung ngan org lak..mmg tak elok bunyi nye..hehe :)