Tuesday, March 29, 2011

The Story of Yes and No

Itu tajuk yang saya bagi pada murid saya untuk dia persembahkan pada hari pertandingan bercerita tempoh hari. Ramai anak murid saya yang lain tanya, apa sebenarnya cerita tu. Pada dorang, saya ceritakan apa yang betulnya la. Apa yang kanak-kanak perlu tau.

Tapi, pada saya orang dewasa...kadang-kadang..bila saya cakap Yes, saya mungkin sebenarnya maksudkan No. And vice versa.

Bukankah kita orang dewasa, kadang-kadang sedaya upaya sembunyikan perasaan kita? Kadang kala untuk melindungi diri dan kadang-kadang untuk menjaga hati. Walau apapun keadaannya, selalunya kita tak harap diri kita atau orang yang kita berurusan tu terluka.

Macam saya, selalunya...bila saya nampak sangat suka tu..tak semestinya saya suka. Sama jugak, kalau saya nampak tak layan tu tak semestinya saya benci. Saya mungkin suka yang saya tak layan tu lebih dari yang saya layan beria-ia.

Orang dewasa memang complicated kan? Kita berubah dari simple kepada complex. Tapi eloklah kita berubah. Kalau tak berubah kang cacat pulak. Terbantut. Kan?



2 comments:

Shu said...

yup,akhil baligh itu satu kepastian kakok.

AxraZa said...

betui. enuf said.