Sunday, March 6, 2011

Propa?

Semalam tengok Majalah 3. To my suprise, their facilities are even better than what we have here. They even have this interactive whiteboard and I don't think any national school here have that [one or two might have but not from the government I'm sure]. (tetiba emo cakap omputih lak!)

Tu lah orang kata, kadang-kadang yang nampak cam daif tu lom tentu daif...yang nampak senang ni, betul-betul senang ke mereka? Ada sekolah di Selangor yang masih pakai black board, dan orang sibuk memperkatakan, rakyat kita di Limbang sangat ketinggalan. Betullah usaha masing-masing, tapi ada banyak lagi perkara kita kena timbang-timbangkan.

Mula-mula saya kagum dengan pencapaian sekolah yang diwar-warkan di Majalah 3 tersebut. Tapi bila ada kawan saya cakap ini propaganda kerajaan semata-mata nak membeli hati orang Sabah Sarawak...saya berfikir dua kali. Mungkin ada benarnya.. Dengan jumlah calon yang hanya 4-5 orang, agak tidak berpadanan jika nak dibandingkan dengan sekolah dengan calon 1-2 ratus orang. Nevertheless, sekolah itu dinobatkan sebagai SBT No. 1 di Malaysia. Mugkin keupayaan menyerlah dari keadaan yang ditengah rimba membuka mata dunia. Tapi, as it stands, saya minta anda rujuk kepada perenggan terdahulu saya.

Persoalan saya... Macam mana dengan sekolah yang ada beratus calon, tapi tak dapat peratus lulus 100% sebab ada 1-2 calon yang gagal? Adakah peratusan lebih penting berbanding jumlah calon lulus yang sekolah keluarkan? Mana yang lebih mencabar, nak ajar murid yang tak tahu membaca menulis tapi dahagakan ilmu atau nak ajar murid yang boleh rangkak-rangkak membaca tapi langsung tak amik pusing pasal ilmu?

Kalau di sini, satu kelas 15 orang. Sekolah diminta menutup kelas dan gabungkan menjadi satu atau dua kelas besar sahaja...sedangkan kita ada kelas dan tenaga untuk mengajar. Kesannya, kelas menjadi besar dan lebih sukar di kawal. Pengajaran terpaksa diperlahankan bagi membolehkan pelajar dari kelas yang lebih lemah untuk ikut dan objektif yang nak dicapai hanya mampu jadi tulisan atas rekod. Tapi di seberang sana, lain pulak ceritanya. Anda boleh kata saya negatif tapi pada saya ini double standard.  Nevertheless, kita hanya menurut perintah.

p/s:  Saya masih kagum dengan usaha sekolah itu. Cuma, kenapa tiada whiteboard interactive di Pos Legap?


3 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

sekolah sy laa yg pakai blackboard tu.huhuhhuhuuh. sampai x habis2 batuk sy ini..
bg sy, secorot mana pn anak murid sy, asal dia nk belajar sy x kisah dh.x lulus exam xpe asal dia mengerti apa yg dipelajari
bak kata mdm choong tos tos sy, it must be a meaningful learning
am i rite?

AxraZa said...

betul. tp sistem nakkan sume murid lulus. at the end of the day, apa yg sistem nak adalah apa yg kita nak. am i rite?

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

that id very true
sedar atau x, lama2 kite akan berubah ikut sistem n kite pn mcm dh di computerize