Sunday, March 27, 2011

Biarlah berpada...

Hari ni just another hari minggu yg agak membosankan. Bukan tak ada kerja yang nak dibuat, tapi malas beraja di hati. Buruk kan perangai. Minggu lepas memang minggu yang sibuk, tapi dalam kesibukan tu banyak juga perkara yang sampai ke telinga ni...and I think I should share this..moga jadi tauladan dan sempadan kepada kita...

Sekarang ni di Gemas heboh dengan cerita cikgu mencabul budak. Katanya, kawan-kawan cikgu tu semua tak percaya yang cikgu tu buat mende tu. Cikgu ni dah kawin. Yang agak fishy adalah sebab yang membuat laporan polis ada guru tusyen pelajar tu dan bukan ibubapanya sendiri.  Ibubapanya cuma tahu bila polis datang ke rumah bagitau ada laporan begitu begini. Macam-macam version lah yang aku dah dengar. Ada yang pro dan ada  yang against. Guru besar kata ini fitnah sebab cikgu dan guru tusyen ni bersaing. Persaingan buat tusyen la kot. Kalau betul macam kata guru besar tu, memang tak patut sangatlah. Sanggup gelapkan masa depan orang atas kepentingan sendiri.

Dan lepas tu aku dengar pulak, cikgu ni baik. Sangat baik sampai budak-budak sangat selesa dengan dia. Ada budak yang selalu datang umah bawak dvd untuk tumpang tengok kat umah cikgu tu. Menurut cerita lagi, cikgu ni tak ada dvd player. Dia cuma ada desktop di dalam bilik. So bila budak-budak insist jugak nak tumpang tengok dvd kat umah cikgu ni, dia suruh tengok di bilik.  Kalau betul lah apa yang aku dengar ni, memang cikgu ni agak malang lah. Malang sebab tak fikir akan natijah perbuatan dia tu...dan malang jugak sebab niat baik dia tak nak menghampakan harapan anak murid dah memakan diri sendiri.

Last yang aku baca dalam paper, dia tidak mengaku salah dan mohon bicara. Moga semuanya dipermudahkan untuk cikgu tu. Moga Allah tunjukkan apa yang sebenarnya tanpa dia perlu melalui proses Mahkamah yang merumitkan. Kalau betul dia salah, eloklah dia terima apa hukuman selayaknya.

Pada aku balik pada asal je lah, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. 

2 comments:

Radhi Dahlan said...

aku rasa macam kes Jacko la Zira.

AxraZa said...

kan? seakan-akan. tp tu la, cikgu tu takkan la x pikir..elok ke bwk budak masuk bilik. wpun ramai2.