Monday, March 28, 2011

Bila saya besar nanti . . .

Saya nak jadi LAWYER.
Kedua, wartawan.
Ketiga, cikgu.

Itu saya tulis dalam kad 001 saya. Korang ingat korang punya?

So, this is the 13th week of my teaching career. So far so good. Never once I regret my decision of leaving my childhood dream job.  Last week, I had a very brief chat with a GPK, who told me that her daughter got 10A's in the SPM. And from what I heard, the daughter intended to apply for a teaching course. Meaning to say, anak cikgu tu nak jadi cikgu la. But, the mother objected and said, "amik la Law ke, Engineering ke". And I was like, "What's wrong of being a teacher? Cikgu pun tak bagi anak dia jadi cikgu? Camne nih?" But I left it at that. Mom knows best, I guess.

Time to change the perception. Period. How in the world kita nak kata cikgu ni kerjaya yang professional kalau cikgu sendiri rasa kerjaya cikgu ni tak cukup bagus? Bila masyarakat nak berubah dari pandangan yang anak mesti jadi doktor, lawyer atau majistret? Ahli muzik je lain sebab masyarakat sekarang dah suka pulak anak dia jadi ahli muzik. Kan? Cuma mak saya je yang menongkah arus, mak saya suruh saya jadi cikgu lepas SPM. And I did take the UKELP test but I failed. Sebagai anak yang degil, saya usahakan jugak untuk jadi lawyer walaupun mak saya tak setuju. But see, here I am. Tak kesudahnya. Padan muka aku.

Apapun pada saya, kerjaya apa pun ok asalkan kita tahu apa yang kita nak dalam hidup. Apa ultimate goal kita? At the moment, my ultimate goal is to go steady and put my life back in control. I had the time when I let the system control my life and it went out of control. Should I was strong enough to open up my own firm, I might not be here. You might smell a confession there. But still, no regrets.

In short, saya nak kata...siapa kata peguam lebih baik dari guru kalau sama-sama ada Ijazah. Cikgu mungkin balik dari luar negeri. Peguam mungkin penah gagal Bahasa Melayu dan amik Paper Julai. Siapa tahu kan? Ini semua stigma yang rasanya eloklah kita tukar sekarang. Time for a change.

Note: Tapi kalau saya ada anak nanti, saya nak jugak suruh salah sorang anak saya jadi lawyer! Ahaks.


EVERY PATH HAS ITS PUDDLE.

4 comments:

Shu said...

kakok, su dulu org tanya nak jadi apa,su jawab nak jadi cikgu, darjah tiga plak tukar la plak nak jd pramugari..tapi pabila sedari diri ini kemetot ja darjah 6 dulu,tukar balik jadi cikgu...hahaha..alhamdulillah,saya MEMANG jadi PENDIDIK. =)

AxraZa said...

aminnnn...sy cikgu ni mmg pilihan ke tiga...mmg betui la jd gitu. sy jd lawyer, pastu saya jadi lecturer. skang baru jd cikgi..hehehe

Shu said...

apa y kita fikir itu adalah doa kan ;)

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

saya tekan butang like untuk entry nih