Wednesday, November 24, 2010

Cerita kaktus saya...

UPDATED!!!


AMARAN:  ENTRY NI PANJANG
--------------------------------------------------------------------

Masa saya pergi Cameron Highlands hari tu, saya ada beli kaktus... Memang setiap kali ke sana, kalau berkesempatan saya akan beli kaktus.  Cerita saya dan kaktus ni dah lama.  Mula-mula saya boleh minat dengan kaktus ni bila ada kawan saya dulu cakap, kalau dia tengok kaktus dia ingat saya...Dia kata, saya macam kaktus...nampak ganas diluar, tapi lembut di dalam.  Tapi jangan percaya cakap dia, sebab itu ayat nak membeli jiwa. Nway, saya bukan nak cite pasal dia..

Cerita saya tentang kaktus saya berlapan.  Masa saya beli, saya siap beli dengan standnya sekali.  Kiut sikit bila depa duduk atas stand tu.  Sebagai seorang yang pemalas dan agak tidak bertanggungjawab, saya perlu ada bond dengan kaktus-kaktus itu. Jika tidak, perasaan untuk memelihara mereka mungkin hilang.  Untuk mewujudkan rasa bertanggungjawaban itu, saya menganggap setiap satu kaktus itu sebagai kawan-kawan saya. Setiap satu mewakili satu kawan yang saya rasa dekat dengan saya.

Dalam kaktus berlapan ini, ada satu yang berdaun rendang (rendang cara kaktus la), dia saya namakan OKT 1. Sesuai la sebab dia selalu memayungi yang lain. Boleh dibuat tempat berteduh untuk pokok-pokok renek kalau dia hidup lama nanti... Insya Allah.

OKT 1

Ada satu kaktus tu, saya anggap dia diri saya.. jangan muntah lepas baca ni ye.. Kaktus ni, telah kering dan terbalik sewaktu saya balik ke Ipoh dan tinggalkan dia di Flat Digi..  Bila saya tengok pangkal dia dah kering, saya ingat dia tak boleh hidup lagi... Nevertheless, saya cuba tanam semula..dan siram.  Alhamdulillah, dia masih hidup sampai hari ini. Memang survivor..hehe.

Minah tu..hehe

Yang satu ni pulak, masa saya nak beli tu..saya paling suka yang ini..daun dia kembang dan lebar..menyejukkan hati dan sedap mata memandang.  Saya anggap dia OKT 2.  Sesuai dengan perwatakan kawan saya yang saya kaitkan dengannya.

OKT 2


Seterusnya satu kaktus yang macam mickey mouse.  Kiut miut...So saya namakan dia OKT 3. Untuk kawan yang saya rasa lebih macam adik.  Kaktus ni kena extra care, tapi so far...dia paling senang dijaga.. =)

OKT 3


Yang ni sedih sikit, ada satu kaktus ni, saya beli sebab dia rupa kaktus yang tipikal.  Saya tau dia mudah dijaga dan susah nak mati.  Tapi saya terkejut.  Kali kedua saya balik dan tinggalkan para kaktus di Flat Digi, bila saya balik saya tengok pangkal dia dah kering. Tapi saya masih berharap, dia akan pulih semula.  Dalam hidup pun, kita akan jumpa perkara macam ni.  Lain yang kita jangka, lain yang jadi. Kita ingat semua ok, rupanya tidak. Too bad.  Memandangkan dia antara ada dan tidak, saya tak nak beri dia nama...senang untuk saya lepaskan dia pergi kalau dia tak bernama.

Innalillah :(

Satu lagi yang saya suka,  rupa dia tak macam kaktus biasa..agak unik la kiranya...saya namakan dia OKT 4.  Saya janji dengan dia untuk jaga kaktus ni bagi pihak dia.. Kaktus ni pun macam dia, unik.

OKT 4


OKT 5, saya wakilkan satu kawan yang saya kenal tak lama...tapi rasa macam lama...jadi saya pilih kaktus yang banyak dahan ni (dahan ke?).  Dahan mewakili perkara-perkara yang dia kongsi yang membawa kebaikan...

OKT 5

Last but not least,  satu kaktus yang dah banyak kali saya beli, tapi so far tak pernah hidup.  Saya harap this particular one akan hidup..saya harap dia akan sempat bertukar pasu dan semoga dia sampai boleh diubah ke tanah. Harapan saya tinggi untuk kaktus ini maka saya letakkan dia distand teratas.  Moga dia dapat paling banyak matahari...moga dia paling banyak dapat air.  Ini OKT 7.

OKT 7


Itu saja cerita saya dan kaktus saya.  Siapa OKT 1, 2, 3, 4, 5 dan 7 ini biarlah saya saje yang tahu.... =)



masa baru beli...


MEREKA HARI INI...







Harap tak kena sidekick ngan cik kucing-cik kucing yang suke buat catwalk kat atas benteng ni =)




4 comments:

Shu said...

Su nak jadi kaktus yang banyak duri sebab x mau lecturer buli dah dan tak mau kena nyanyi time interview...kasi banyak perisai nanti ;)

p/s : ini ke entry sepesel tu..? ooo fasal kaktus rupanyess ;p

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

suli, kena nyanyi ke? hahahaha

KJ, i know laaaa

AxraZa said...

sue: entry khas tu anggap je la xde dh. lepas kena re-seat, habis semangat sume! haha..dok ada dlm draft je tu.

Shu said...

iyer...pae,su kena nyanyi sbb dia ada terbelek y induction part su wat nyanyian..DIPTHONG topic . haha! tapi ku nyanyi sparuh jalan... wat2 tak ingat! hakhak! ;)

Zira : su ni baru nak update blog...smalam mimpi duk nulis blog,jadi hari ni kena update ;)