Thursday, March 18, 2010

Jangan tido waktu asar...

Tadi tolong mak buat kerepek pisang.  Rupa-rupanya pokok pisang kat belakang umah tu dah hampir nak tua atas pokok.  Syukur mak perasan.  Disebabkan ngam elok untuk buat kerepek, mak pun buat la kerepek.  Setandan pisang tuuu..sikit punya lama la dok mengadap minyak panas. Tapi akhirnya siap la jugakkan.

Lepas dah siap, mata memang dah mengantuk. Tapi aku tahan. Aku kan nak buat critical review tu? Mana boleh tido. So pegi sembahyang zohor..dengan harapan mengantuk tu hilang.  Memang hilang.  So aku pun amik la article tu dan baca.  Last aku tengok jam pukul 4.00ptg. Awal lagi.  Pastu macam hilangggggg.

Tiba-tiba, aku dengar mak panggil.  Wuishh..dah pukul 5 lebih. Nak pukul 6 dah. Asar.  Dalam islam ade kata, aku tak sure hadis sahih ke ape atau nas yang mana, tapi antara lain jangan tido dalam waktu asar sebab ia mewariskan penyakit gila.  Orang tua-tua pulak selalu cakap, kalo tido asar genap 44 hari..nanti sure jadi gila. Jangan try, sebab beban dia agak kuat. Aku pun penah dengar ustaz cakap.

Aku tak tau banyak tapi yang aku perasan, kalo aku tido waktu asar ni...lepas bangun memang akan rasa nak marahhhhh je. Jadi cranky semacam.  Macam tadi aku dapat msg, ayat-ayat dalam tu kalo waktu normal aku akan anggap biasa je. Tapi skang, aku memang jadi berbulu lagi bengang.  Ni la akibatnya kalo tido waktu asar. Maka aku tulis kat sini dulu, sebelum aku reply sms tu. Kalo tak kang, ion negatif tu masuk pulak dalam sms aku tu nanti.  Lain pulak jadinya.

So, moralnya jangan tido dalam waktu asar. Kalau dah tertido dari awal, dengar je azan asar tu bangun la. Kalo tak ni kang jadi macam ni la..nak marah orang sms, nak marah keje skolah tak siap...rugi tauuuu terlena tadi. Marah! Marah!

Time is the only thief we can't get justice against.  ~Astrid Alauda

Note: Siapa nak ganti masa aku yang kena curik dek tido [terrrtido] tadi?

2 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

aik!!! dh dia yg tido cam x puas hati kt org lain lak eh? x patut x patut.huhuhuh
sebut pasal ion negatif sbb tido petang, teringat peristiwa di bilik 007 yg mana roomate nye tiba2 tido awal

AxraZa said...

hehe..itu kesan tido petang la tuuu..