Sunday, March 28, 2010

Emak saya dan soal hati...

Minggu ni balik umah Angah..walaupun mak ada kat sini..tp aku jarang pegi sana..konon la bz. Masa kat maktab aku rasa ok je..tp bila balik sana dh jumpa ngan mak baru aku perasan..aku rindu jugak kat mak ni..teringat aku dengar satu kuliah dulu...kita ni sebenarnya senang je nak dpt pahala, yang paling senang ada tiga..satu tengok kaabah..kedua aku tak ingat..yang ketiga tgk wajah ibubapa kita.. Maknanya, dengan tengok muka mak atau ayah kita pun dh dapat pahala...so skang ni aku dah jarang dapat pahala free, sebab jarang jumpa mak.

Jadinya, semalam dengan hari ni aku tengok la muka mak...dah nampak mak dimakan umur.. selalu aku rasa mak ni macam awet muda..pastu mak tunjuk gambar passport mak..baru tangkap untuk pasport pegi umrah bulan 5 nnt. Sama jugak, nampak beza dengan gambar-gambar sebelum ni.  Aku cakap ngan mak, mak kata..yelah, mana nak sembunyi..tua bukan ada ubat.  Walaupun mak kata kat kaunter imigresen tu org tanya kak ngah tu adik mak ke ape..huhu

Lepas subuh pagi tadi, sembang ngan mak..cite pasal mende-mende dalam kepala aku ni...best cakap ngan mak walaupun aku kena dengar kuliah subuh free la sambil-sambil tu...aku tak biasa cerita ngan mak sangat..tp sbb mende ni baru jadi dan aku tak percaya sesape pun utk cerita..aku tanya la mak.  Mak kata, biarlah..walauapapun jadi..hati kena clear...sebabnya, kalau hati kita berpenyakit...akan nampak kat muka kita.  Aku mcm setuju dengan mak.

Aku tak ada masalah dengan hati..tapi aku ada masalah dengan akal..selalu hati aku cakap macam ni..tapi akal aka intelek aku cakap mcm lain...org kata ikut hati mati..tapi hati aku selalu play safe je..akal aku ni yg agresif sikit..kalau dah macam ni..hati dengan akal..mana satu nak ikut?

11 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

nk balik tgk mak jgk
i tersangat sedih bila membaca post ini
owh tidak!!!!

Radhi Dahlan said...

Mak ko hebat Zira. Mak ko yang nampak muda ker, angah yang nampak tua! mari berfikir! hehehehheeh

godblessu said...

pagi pagi gaduh dgn CEO..
x larat dah ni..

Shu said...

best lah nasihat mak.... (;

AxraZa said...

radhi: mak sy nampak muda! hahaha

godblessu: may Allah bless u..harap byk bersabar! :)

siti suliana: nasihat mak sume pun best..hehe

tumpanglalu said...

salam..

terkesan am dgn posting bab mak ni, igt nak bekongsi pengalaman tp xteluah lak dgn kata2..

AxraZa said...

wslm,

kalo pasal mak..sume akan terkesan am...x yah kata2..type je kt tumpanglalu.blogspot tuuu.. :)

tumpanglalu said...

eh ada org ikut ka blog si tumpanglalu tu? :)

AxraZa said...

hajat dihati nk ikut..tp mcm xde x bergerak pun blog dia tu..camna mau ikut? hahaha

tumpanglalu said...

begerak kot cumanya pace dia teramat la slow motion. nnti2 update la tu :)

AxraZa said...

looking forward! :)