Thursday, April 21, 2011

Wrap up kursus 3 hari. . .

Kursus 3 hari . . .

Kursus Orientasi Guru Baru. Dengar nama pun dah tau apa ertinya. Tak banyak yang menarik hati sebab semua penceramah more or less cakap benda yang sama. Cuma saya agak terpanggil untuk mengulas tentang satu slot yang bercakap pasal ciri-ciri pengikut yang baik. 

Pada saya slot itu nak memberitahu kita tentang apa yang perlu ada pada seorang pengikut. Persoalan saya, kenapa nak cerita pasal ciri-ciri pengikut yang baik? Kenapa tak bercakap pasal ciri-ciri pemimpin yang baik? Bukankah guru itu pada setiap masa adalah pemimpin kepada anak-anak didiknya? Last resort saya adalah, moto SAYA YANG MENURUT PERINTAH. Bila saya cuba lihat dari sudut yang berbeza, saya rasa mungkin ramai dikalangan guru yang malu untuk menonjolkan diri sebagai ketua, tapi dalam masa yang sama tak selesa pula untuk menjadi pengikut. Maka berdirilah mereka di atas pagar. Menunggu untuk mengkritik atau mengikut, bergantung pada keselesaaan masing-masing pada satu-satu masa. Jadi, untuk slot ini..saya beri kredit juga.

Kemudian, ada pula cerita tentang keguruan. Suka untuk saya imbas semula saat-saat saya mengikuti Ethic Course. Satu kursus wajib lulus sebelum boleh bergelar peguam. Tak ada beza pun. Dua-dua cerita tentang apa yang boleh dan apa yang tak boleh dilakukan oleh seorang guru dan peguam. Etika lah maksudnya. Tapi at the end of the talk, saya noticed sesuatu... .

Dalam dunia peguam, cuma ada betul atau salah. Hitam atau putih. Walaupun banyak grey area di dalamnya. Tapi dalam dunia guru, etikanya cuma adab. Saya perhatikan, tiada sebarang penekanan diberikan terhadap betul atau salahnya sesuatu. Semuanya tentang adab. Maksud saya begini...penceramah cerita tentang isu kalau guru dah tertampar budak. Saya menantikan apakah keputusan, akibat dan tindakan. Tetapi perkara-perkara itu tidak dibincangkan. Cuma mereka mengatakan, ada penyelesaian terhadap semua perkara, guru jangan panik dan bertindaklah ikut saluran. Kita ada adab. See? Tiada betul atau salah dan menang kalah yang dipersoalkan. Cuma ada justifikasi. Betullah orang kata, guru ni lebih 'kemanusiaan'. Ini adalah perkara yang saya perlu membiasakan diri saya dengannya.

Dihujung ceramah penceramah ada mengatakan, cikgu jangan bandingkan pekerjaan guru ini dengan mana-mana profession lain. Sebab kalau cikgu buat begitu, cikgu akan kecewa. Kecewakah saya?

2 comments: