Wednesday, April 13, 2011

Kacang rebus Cikgu Yanti. . .

Cerita hari ni mesti diabadikan sebagai pedoman di masa hadapan. Tadi petang saya dan Cikgu Yanti keluar kejap...sambil tunggu saya siap, Cikgu Yanti tegur ada bau terbakar...saya cakap, memang dah biasa bau tu..petang-petang kan orang suka bakar sampah.

Bila dah siap, kami keluar la...dalam 30minit kemudian, kami pun sampai balik ke rumah...tapi dari jauh...kami nampak ada budak lambai-lambai dekat simpang rumah.Saya tanya Cikgu Yanti, kenapa? Dia jawab, "takde kena ngena ngan kita..keta belakang tu". Makin dekat makin jelas muka panik budak itu. Jiran saya merangkap anak murid juga. Terdetik dalam hati saya, mak dia sakit ke? Tapi tetiba dengar.."cikgu, rumah cikgu terbakar!"

Cikgu Yanti terus jerit, "Kak Zira turun dulu"...  Dan saya pun tanpa berfikir lompat turun dari kereta yang masih bergerak..Ford Ranger masa tu rasa macam Kancil je. Itu larian saya paling laju rasanya...tiba-tiba je dah sampai kat dapur rumah. Hahahaha...

Alhamdulillah, tak de apa-apa. Cuma kacang tanah yang direbus tu dah rentung. Asap memang tak ingat la..Berbau satu rumah. Bila kenang-kenang balik, sampai sekarang kami masih gelak lagi. Syukurlah masih diberi kesempatan untuk gelak. Saya ingat tadi, sambil lari saya pikir, saya nak selamatkan apa dulu. Laptop saya ke, keta saya? Baju-baju saya camne? Aduiiii.

Moral: Jangan ambik ringan semua perkara. Kalau ada bau hangus, pegi cek dapur. Dan, kalau letak sesuatu atas dapur..jangan keluar dari kompaun dapur anda. 

Note: Ada member saya cakap tadi, "seb baik kacang tu yang hangus, kalo ampa yang hangus camna?". Kalo kami hangus, ang sedekah la doa apa yang patut. 

2 comments: