Saturday, December 18, 2010

Tentang usaha...

Hari ni hari sabtu yang indah...cuaca bagus, mood pun bagus.   Ada kawan Puan Emak datang hari ni so niat nak berjalan tak kesampaian.  Seronok juga sesekali tengok Mak ngan kawan-kawan dia ni...siap macam rotate pergi ziarah kawan-kawan..harap aku macam tu jugak bila dah tua-tua nanti..cuma aku nanti boleh la drive sendiri macam Mak Cik Shima yang datang ni...kalau Puan Mak tu, sayalah cik driver yang setia berbakti :)

Dah dorang sibuk bersembang, aku pun macam biasa sembanglah ngan Pak Cik Google...dari kejauhan ni aku dengar Mak dan kawan-kawan sebut pasal usaha...serius hangat ye perbincangan mereka. Maka aku terpikir, bila sebut pasal usaha, sampai setakat mana yang kata kita nak kena usaha ni? 

Hasil pembacaan, analogi dia macam ni...

Contohnya kalau kita sesat dalam rumah yang ada beratus pintu...kita dah cuba 99 pintu..tapi masih belum bertemu jalan keluar... perasaan kita pada masa tu mungkin nak give up atau tunggu je lah sampai ada orang datang selamatkan kita.  Pernah tak kita terfikir...mungkin perancangan Allah, nak temukan kita dengan jalan keluar pada pintu ke 101?

Jadi moralnya, kalau tentang usaha...janganlah kita cepat mengalah atau putus asa.  Kita cuba sampai dapat apa yang kita nak tu.  Kalau tak dapat jugak then mungkin bukan rezeki kita. Tapi, kita boleh cakap dengan yakin yang kita dah usahakan semua...dari kita tertanya-tanya, kalau begitu atau begini...kan?

Sekian rapuan saya. 


p/s: If you stumble, make it part of your dance ~ thanx Atie Rs :)

6 comments:

Radhi Dahlan said...

Saya juga selalu persoalkan tentang usaha saya, cukup kah? temanya...

Tapi aku juga percaya, sekiranya kita berusaha keras dan lebih, mungkin memang jalan pintu kita di pintu 99...

Sekian... pendapat saya.

AxraZa said...

hanya jika Dia mengkehendaki sesuatu itu D.. sekian juga pendapat sy :)

Shu said...

Kak, kun fa ya kun..tapi manusia memiliki kudrat .. kudrat itu adalah usaha,tawakal,dan redha. kenapa usaha kena duk depan dulu sebelum tawakal dan redha? ... kita semua tahu jawapannya..

AxraZa said...

exactly =)

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

tiba2 teringat
pegi x kenduri kwn puan emak yg ritu?

AxraZa said...

tak pegi. mak sy g melaka hr tu..hehe