Sunday, December 26, 2010

AMD???

Achtung:  Entry ni panjang, boleh pegi buat Milo secawan dulu. 
---------------------------------------------------------------------------------------


Mungkin plan nak tengok wayang dihari sabtu cuti krismas antara keputusan paling bijak yang saye buat sepanjang tahun ni.  Bagi kaki wayang mungkin mende kecik je la ni...tapi bagi orang yang tak bape kaki macam saya..merempuh jalan yang tak bape smooth, dan kegigihan mencari parking ber'round-round'..memang memerlukan semangat juang yang tinggi...

Itu belum nak cite lagi, bila nak makan..kena berdiri macam kat kenduri kawin yang tak cukup kerusi...tapi tak pe, semua itu berbaloi kalau at the end of the day....dapat apa yang kita nak buat...[dalam kes saye ni, tengok muvi]

Plan nak tengok The Warrior's Way, tapi memang dah tak tayang lagi...anyhow nak pergi jugak sebab ingat nak tengok Hantu Kak Limah, tapi rupanya dah terlepas...walaupun begitu, kami tetap jugak pergi dan akan belasah je tengok cite ape yang ada...

Kat sini lah masalahnya bermula, cite yang paling cantik timing time tu adalah Tron dan AMD (what the?).  Dua-dua pun bukan pilihan, so just tanya cik kazen dia nak tengok yang mana..nampak cam dia prefer the latter.  So, the deal was kalo yang itu...saye tak mboh beli tiket.

TAPIII...nak dijadikan cerita.....cik kazen tetiba dapat call yang nak kena cakap jauh dari manusia pulak...dan meninggalkan saye queue sengsorang dan tetiba sampai di kaunter.   Dipendekkan cerita, malas nak tulis diolog ngan adik jaga kaunter tu sebabnya..sudah2 adik tu pun gelak je..chett.

Kenapa dia gelak? Sebab mungkin saya antara berpuluh [sebab saya rasa tak ramai tengok cite tu] customer yang beli tiket tu, tanpa sebut tajuk..just tunjuk-tunjuk je macam beli biskut raya...  Susah nak cakap and call me watever..kolot ke konsevatip ke ape...tapi pada saya, tak de ke tajuk yang lebih proper? yang lebih decent?? Nak tajuk catchy? Think harder la kot..

All in all, jalan cite boleh la..kalo ikut penanda aras saya.  Sekurang-kurangnya saya tak tertido.  Tapi, pada saya...ceritanya agak loose...fokus pun lebih kepada yang tak sesuai ditonton daripada apa yang sepatutnya menjadi fokus.  Mungkin tak nak jadi filem dakwah sangat? But still, elemen pengajaran tu kena la lebih kalo dah itu justifikasi awak keluarkan cerita macam tu.  Malas nak komen panjang. Cuma satu je la, masih tak keluar dari kebiasaan cerita melayu.  Perasaan bila keluar wayang, macam tengok slot cerekarama tapi berbayar.  [sebelum ada yang kata, nak expect apa cik zira, ini bukan cite nak pakai effect dasat ke ape, saya  nak bagitau..sy tengok The Green Mile..iyeee, like yearsss ago..dan keluar wayang dengan perasaan macam saya nak quit belajar Law..can you read me?]

Nak salahkan orang tak support filem melayu? Nak marah orang rasa tak cerdik tengok cite melayu? Nak marah orang rasa malu nak tengok cerita melayu??  Jangan dulu, mungkin awak kena tanya orang yang dah tengok karya-karya Mamat Khalid.  Chill =)


Nota kaki yang tak de kena mengena: Masa saya kerja dulu, hari yang sempurna saya adalah dok umah tak buat apa-apa...tapi skang saya rasa, hari yang sempurna ini membunuh saya. [I used to think that a perfect day was a day when I could just relax and do nothing.  Now it seems, that perfect day is killing me]

No comments: