Friday, September 17, 2010

Kenapa orang tulis blog?

Amaran: Entry ni mungkin panjang. Jangan kata aku tak kasi amaran.

Aku tak tau pasal orang lain, tapi aku tulis blog untuk 'simpan' perkara-perkara yang aku rasa aku nak ingat sampai bila-bila.  Menda-menda yang aku nak recall balik bila dah tua-tua nanti. Asalnya untuk aku sorang je baca...tapi seronok jugak kalau ada komen dari kawan-kawan kita..orang-orang yang singgah dalam perjalanan hidup kita.  Sebab tu aku bukak [sedikit] untuk bacaan umum [yang terhad].  

Hasil dari 'blogwalking' aku selama ni, aku tengok orang tulis blog atas banyak sebab.  Antaranya;

1.  Suka menulis
2.  Luahan rasa
3.  Duit/income 
4.  Test market
5.  Sebagai senjata

Aku malas nak kupas satu persatu, korang pun tau rasanya sebab korang pun, kalau takde blog..dah tentulah pembaca blog. Tapi aku nak cakap pasal setback setiap satu sebab di atas. Secara ringkasnya apa yang aku nak cakap ni adalah...walau apapun sebab kita tulis blog...jangan ada benda-benda ni....

1.   Kalau korang tulis blog sebab suka menulis..rasanya tak perlu la kot nak update blog tu setiap 15 minit sekali.  Sekali sekala tu tak pe laaa...sebab ada orang tu pun kalau dia bosan tahap gaban, sehari 3 entry dia boleh kasi. Sekali sekala boleh la ampun.  Tapi kalau hari-hari?  Kira macam defeat the purpose la.. kalo Faizal Tahir buat camtu pun, lom tentu aku akan baca semua. 

2.  Kalau kita menulis untuk luahan rasa, simpan la sikit untuk diri sendiri kot.  Terutama blog yang semua orang boleh baca. Ada orang tak kisah berkongsi perasaan tapi jangan sampai kita jadi macam ikan dalam akuarium...yang semua orang boleh tonton dan nampak setiap pergerakannya.  Tak elok untuk diri sendiri.. Bukan semua orang ikhlas perbuatannya.  Sekadar beringat.

3.  Andai kita buat untuk duit, tak perlulah nak cakap terang-terangan.  Ini pengalaman sendiri...terjumpa blog yang ownernya beria-ia maintain post dan sentiasa memastikan reader tak lari..sebab nak maintain income dan dia berterus terang tentangnya.  Dia jujur. Bagus.  Tapi jangan kerap sangat ulang sampai dah tak nampak indah hasil tulisan dalam blog tu.  Kalau semua orang macam Azira, tak lama blog tu sure bungkus.

4.  Test Market, ni pun lebih kurang la..untuk income gak.  Tapi kalau blog tu memang dibuat untuk tujuan marketing then ok la...aku pun tak nak komen apa. 

5.  Yang last ni yang aku nak cite panjang sikit.  Pernah dengar orang kata kadang-kadang mata pena lebih tajam dari mata pisau?  Haaa..ni la bendanya.  Cuma skang tak payah tulis pakai pen..tekan je keyboard.  Tapi hasilnya sama.  Ada orang yang suka guna blog ikut konsep tuju-tuju.  Menulis untuk menujukan sesuatu. Kena pulak tulis tu time dia tengah marah, ayat sure berapi.  Yang kena tuju sure la berasapkan?  Bila benda tuju atas angin ni, hasilnya mungkin tak seindah yang kita jangka.  

Jadinya elakkanlah post-post yang berunsur kebencian, perli-perli, tak puas hati dan sebagainya. Kata civilised people, then act like one la kan?  Tak puas hati, pegi jumpa tanya sebijik.  Kan senang.  Ini tuju-tuju je kat blog, nanti ramai lak yang perasan.. dia ni kata aku ke ni? Especially, yang baca blog tu kawan-kawan je.

Perkara ni pun terpakai jugak untuk post-post kat facebook ke, twitter ke and sume yang berunsur macam ni.  Biarlah orang kata kita vain sebab asyik post pasal diri sendiri...asalkan tak kacau orang.  Oh ye, aku tak tujukan ini pada sesiapa yek.

Dah panjang sangat ni, rasanya cam keluar tajuk pun ada.  Asalnye kan nak cerita pasal Tatacara Berblog.  Tapi aku sebagai insan biasa ni rasa...nak tulis blog ni senang je...kita jangan buat apa yang kita tak suka kt blog orang di blog kita.  Contoh: Tak suka nak baca entry panjang-panjang? Jangan tulis post panjang.  Ini untuk orang yang nak maintain reader la. Macam aku, andai nanti satu hari korang (yee..korang laa) dah tak nak baca, aku leh paksa je soh korang baca.  Tak yah nak pikir camne nak tarik minat pembaca. Hehehe.

Note:  Pasni nak cerita pasal adab pembaca blog pulak. Kalo rajin.


This is just my 2 cents.

2 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

memg serius post ni
xleh baca sambil termenung
perlu masa n pikiran terbuka utk baca

AxraZa said...

ni perli ke ape ni? :P