Wednesday, June 16, 2010

sembang-sembang...

Skang ni kat umah..ada banyak masa utk tgk news...(byk masa sbb aku belum sentuh keje yg patut aku buat..xpe, cuti dulu). Aku tau skang knp aku tak suka tgk berita dan baca newspaper.  Cerita-ceritanya semua buat aku sesak nafas dan sakit dada. 


Ghaza? Flotilla..penat rasanya bila baca.  Penat sbb dh tau, tak de ape yg boleh saya buat utk ringankan beban dorang melainkan doa.  Tp bila fikir balik, semua tu sebenarnya dah tercatat dlm al-quran.  kalau kita fikir balik, org ghaza jadi tabah dan berpeluang mati syahid. kita? sebab serba senang, kita jadi lemak. mengada-ngada.  Ingat pulak bebelan mak pada anak buah, ayat mak lebih kurang camni "lelaki sekarang ni lemah, perempuan pulak yang lebihnye".  Ini pun kalau diikutkan dah tercatat dalam quran.  tanda-tanda kecil kiamat, kan? 


Siapa kita untuk menafikan semua ni.  Semua perkara yang terjadi ada sebabnya.  Baik benda elok mahupun benda tak elok.


Pastu tadi sembang pulak dengan sahabat saya. Banyak yang kami sembangkan.  Saya sentiasa mendoakan yang terbaik untuk dia..saya harap dia sentiasa ingat..bila Allah beri benda best pada kita, sbb Dia sayang kita dan nak kita menikmatinya.  Sama jugak kalau Allah uji kita dengan kesusahan, itu pun sebab Dia sayangkan kita dan supaya kita jadi insan yang lebih bijak, matang dan tabah dan lebih kuat dr sebelumnya.  Ingat je, cawan-cawan porcelaine yg kita guna ni..ketahanannya diuji dengan kepanasan beribu2 darjah celcius.  Kalau pecah, kira tak tahan dan kena buang je la. Yang berjaya tahan panas je yang boleh digunakan.


Sambil-sambil sembang tu, selingan kami tak lain tak bukan pasal hati la.. hal jiwa la kan. Sebut pasal jiwa, tak boleh tidak kena sebut la pasal orang yang pernah singgah dalam hidup kita.  Sahabat saya tu cakap, kisah saya menarik..patut ditulis di mana-mana. Tapi jawab saya, kalau ditulis sampai bila-bila la cerita ni kekal. Saya tak nak ia kekal. Sampai masa saya harap saya boleh lupakan terus. Dah 4 tahun. Tapi rasa macam semalam.  Kalau saya tulis, mungkin rasa mcm baru jadi petang tadi. Kan ke tak best tu. So saya ulang kata-kata saya td, lupa mungkin tidak..tapi kita move on. Teruskan hidup macam biasa. 


Itu je la kot untuk kali ni..macam merapu pun ada.. huhu. Ciao!



3 comments:

Shu said...

saya suka pasal cawan porcelaine... (;

Radhi Dahlan said...

sapa la kawan ko tu Zira ek? heheheh....

AxraZa said...

su: saya pun suke! :P

D: ade la minah senget tuuuu..wahaha