Tuesday, May 18, 2010

saje-saje

Skang pukul 2.47 pagi.  sambil2 buat lesson plan...saya terasa nak menulis kat sini... rasa macam dulu2..tengah2 baca file, buat soalan atau buat statement...saya akan rasa nk buat mende lain (contohnya potong kuku)...saya mmg sangat tidak fokus orangnye.  saya boleh tumpukan perhatian saya pada satu-satu mende (yang serius) untuk habis kuat pun 15 minit je. tapi saya sangat serius dalam hal yang main-main...banyak perkara saya telah buat untuk mengatasi masalah ini..

contohnya,

1. saya makan kismis (bila saya teringat nak beli)..
2. saya tetapkan matlamat yang hendak saya capai dalam sesuatu kerja (selalunya ditahap paling rendah, supaya saya boleh capai)
3. saya paksa diri (tapi lepas tu saya kutuk hasilnya)
4. banyak lagi (yang saya malas nak pikir sebab dah hilang fokus)

Saya harap akan ada orang yang boleh bagitau saya macam mana nak fokus. Kadang-kadang saya harap ada orang yang tolong ketuk kepala saya suruh saya buat keje bila saya dah start main-main. Mungkin saya patut email Dato' Fadzillah Kamsah atau Prof Izi Yahya tanya pasal hal ni...

Skang saya kena stop menulis sebelum saya hilang fokus dan merapu kat kat sini dan membuang masa orang yang membaca (itu pun kalau ada).

Sekian.

Selamat menyiapkan kerja untuk diri saya.

Nota:  Tadi ada orang sms saya mintak nasihat nak beli tanah kat Ipoh.  Saya dh bgtau ape yang patut. Tapi, saya hairan macam mana dia tak tau saya dah bersara. Saya hanya peguam pencen sekarang.  Dia ada facebook jugak.  Saya rasa, dia mesti tak dan/atau kurang fokus pada post-post di dinding mukabuku dia tu..huhu..

5 comments:

Jie said...

xde nak bagi nasihat ape2 pun coz saya pun bknnya seorg yg sgt fokus pun (kalu ada pun terlebih fokus skit jer dari ko..emm in certain things)..

cuma nak soh ko igt jer motto kite aka adik beradik pompuan.."WE WORK BETTER UNDER PRESURE" so u know what i mean kan..:)

Maya Ariffin said...

sblm nak neshat kat u.. i kena bagi neshat kat diri sendiri dulu. tapi nak neshat pasai pe ek... kita lupe ah.. sbb kita po tak focus gak. tgk arr tu.. memula I U.. pastu kita awak pulak. satgi kalu panjang2 lagi, mestu kuar engkau aku lak.. hahahahaha..

AxraZa said...

gcop: thanxxx..too much pressure pun xleh gak ni..takut xleh handle..hehe

maya: mcm 2x5 je la kita niii..wahahaha

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

sy xleh bg nasihat sbb awk tahu sy golongan yg mana
tujuan sy menyibuk kt ruangan komen awk ni sbb sy nk jd org yg tukang ketuk kepala awk tu, blh x?

AxraZa said...

boleh..tp kena mutual laa..bila awak stray, sy ketuk kepala awak pulak, blh? haha