Sunday, December 18, 2011

Ahjumma! Paiseh!

Semalam saya pegi kedai Nyonya. Kedai ni dah wujud dari zaman saya sekolah. Punyalah dah lama tapi Nyonya ni masih ada lagi dan masih sihat untuk kemas-kemas kedai dia. Bagus Nyonya ni.

Hari sebelum semalam pulak saya baca satu blog pasal bahasa korea.   Yang rapat ngan saya sure tau la, saya sedang dilanda angin korea.. err.. sejak bertahun yang lalu. So, dalam blog ni blog author tu kata, dia belum ready nak terima orang panggil dia Ahjumma. Ahjumma ni maksudnya orang perempuan yang telah berkahwin atau nampak macam umur yang sepatutnya telah berkahwin. Kalo kat sini, mungkin mak cik..tapi kurang jugak sesuai sebab mak cik tu biasa untuk orang yang memang dah berumur kan. So, Ahjumma is basically for woman who is old enough to get married or looks so.

So, balik ke cite kedai Nyonya. Saya tak beli barang banyak pun. Cuma beli roti Gardenia ngan peanut butter. Ada jugak beli roti Gardenia yang ada inti tu 3 ketul and Choclairs sweets tu. Itu je. So, yang jaga kaunter hari tu anak Nyonya ni...rajin pulak dia nak bersembang hari tu, sebab customer pun tak ramai.

Anak Nyonya:  Ooo..beli roti dulu hoo..nanti baru masak lunch.

Ahjumma:  Err..untuk breakfast esok ni. Lunch sudah siap..hehe

Anak Nyonya:  Ayya, esok bukan sekolah maaa...

Ahjumma:  Errr??

Anak Nyonya:  Ya lorr, kalau anak sekolah, tak sempat bikin breakfast la hoo..roti saja senang.

Ahjumma: Oooooooo

Kesian Ahjumma tu. Kesian sangat. 

p/s:  Adakah diriku ini Ahjumma? Yang ada anak yang sudah sekolah?  Paiseh.  Tahun depan mesti mau kawin. Korang nak panggil Ahjumma pun panggil la.

2 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

ahjumma tu kena faham yg itu anak nyonya melihat aura keibuan sudah menebal pada wajahnya

AxraZa said...

aduihhhhh...kes naya nih!