Thursday, June 30, 2011

Tentang rasa itu

Pernah tak awak rasa...perasaan yang tak begitu mendalam tapi selalu ada? Rasa yang macam minum teh pagi-pagi. Nak kata teh tu favourite drink tak jugak, tapi mesti nak kena teh 'o' hari-hari. Macam tu la kot, rasa suka tu tak la kuat...tapi sentiasa ada.

Macam kalau kita dengan kawan kita, nak kata suka sangat tu tak...tapi kita nak dia selalu ada. Kita nak sembang ngan dia, nak kutuk dia, nak dengki-dengki dia sikit. Pernah tak korang rasa? 

Peliknya perasaan ni, salah satunya sebab dia mengatasi rasa suka yang sangat-sangat suka tu. Macam kita suka minum coconut shake kat Padang Kota. Suka sangat-sangat. Kalo orang suruh tulis biografi, sure kita tulis minuman kegemaran: coconut shake. So, kita minum hari-hari. Lepas satu masa, jadi jemu lepas tu tak hingin nak minum lagi. 

Sama la macam kalau kita suka satu mamat/awek yang sedap mata memandang ni. Dah kata cun/hensem..mesti la suka kalau dapat sembang-sembang, lagi suka kalau dapat no phone atau boleh ajak keluar. Tapi bila dah baik, rasa cam kepala tak ngam pulak. Lama-lama sure kita blah,kan?

Jadi, untuk kesimpulan...saya rasa..perasaan yang saya rasa ni...sama macam rasa kita terhadap kawan baik kita. Kita nak kata kita suka dia, memang la...sebab dia kawan kita. Sayang pun ye, sebab kita mestilah sayang kawan kita. Cinta, mungkin tak. Takkan nak simpan hati kat kawan baik sendiri pulak kan? Tapi kita nak dia selalu ada. Saat kita senang hati, saat kita susah hati. Apatah lagi saat-saat kita patah hati.  Tapi, tak mustahil, kalau dia tetiba dia kata dia nak kawin...kita akan jauh hati. Rasa sedih je kan?  Sebab nanti dia tak akan selalu ada dengan kita lagi. 

Makanya itulah agaknya maksud saya bila saya kata tadi, perasaan yang tak terlalu dalam tapi sentiasa ada. Agaknya. Agaknya lah. Entry ni pun dah macam tak ada arah tujuan. So baik stop dulu.



7 comments:

Jie said...

masih belum hilangkah kekacauan jiwa anda itu sahabatku?

p/s: skang mmg confimed jiwa kaco ko sbb "kawan baik " kite tu kan..

AxraZa said...

tak jugak! entry ni general je nih! muahahhaa

SiMpLe LifE said...

sy suka kak zira, ari2 nk tgk kak zira hihihi

AxraZa said...

Idaaaaa...time kasih sbb sudi singgah..sesuai sgt tempat duduk kita kt bilik transit tu!!! wahahaha

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

perenggan ke lima tu adalah kesimpulan terbaikkkk.trima kasih krn berjaya mengkonklusi apakah jenis perasaan itu

AxraZa said...

tlg conclude utk awak sekali ke camne ni? hihihi

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

ye, awk telah mengconclude utk sy sekali tuh