Monday, June 6, 2011

Tentang gender...

Hasil seminar empat hari di Penang, saya kini dapat membezakan antara gender dan jantina.  Sebelum ni saya ingat gender tu jantina atau dalam englishnya sex. Saya cuba untuk menjelaskan dengan cara yang paling mudah dan akan elakkan dari buat post ni berbunyi ilmiah sangat.

Ok, gender ni sebenarnya satu pola yang dibentuk oleh masyarakat. Secara ringkasnya. Ia bukan ditetapkan oleh Tuhan. So beza paling nyata antara gender dan sex adalah, gender ini ditentukan masyarakat dan ia boleh berubah. Tapi sex atau jantina ditentukan Tuhan dan ia tak akan berubah.

Contoh, siapa yang tetapkan yang baby girl mesti warna pink dan baby boy mesti warna biru. Society kan? Contoh lain, bila budak lelaki jatuh dan luka lalu dia menangis....kita akan cakap.."ehhh..jangan menangis..lelaki tak boleh menangis, lelaki kena kuat". So budak tu pun diam dan memendam rasa sakit tu..padahal dia sakit. Kalau budak perempuan jatuh luka dan menangis...kita biar dia menangis...dan pujuk bagai nak rak, kan? Padahal, dua-dua pun sakit. Patutnya biarlah yang budak lelaki tu pun menangis. Dia kan budak. 

Contoh yang nyata pulak, perempuan boleh mengandung, lelaki tak boleh. Itu sex atau jantina. Tapi, kalau kata lelaki kuat, perempuan lemah. Itu gender. Jangan fikir kudrat sahaja, sila fikirkan kekuatan mental juga. Inilah dianya yang dikatakan gender bias.

Itu antara contoh la..ada banyak lagi contoh yang aku malas nak tulis kat sini tapi harap korang dah paham dengan penjelasan kat atas ni. So, bila orang kata nak dapatkan gender equality tu...maknanya nak dapatkan pengiktirafan yang sama macam lelaki...sebab perempuan pun mampu buat kerja yang lelaki mampu buat. 

Selama ni kita tak tau, rupanya...pekerja lelaki dapat gaji yang lebih untuk kerja yang sama dengan pekerja perempuan. Ada dorang bagitau statistiknya hari tu. Aku pun tak ingat dan tak ada intention nak tulis kat sini. Kalau korang nak korang leh buat research. 

Cuma..at the end if the seminar...memang aku pikir..aku pun memang la salah sorang yang bersifat bias terhadap gender. Kenapa? Ada banyak sebab, antaranya....


  1. Aku tak suka lelaki yang lemah semangat..sebab aku rasa itu sifat pompuan. So kalo aku nampak lelaki menangis tu, memang aku pangkah je la. Out.
  2. Aku benci lelaki yang tak boleh buat keputusan. Tapi sape pulak kata lelaki yang kena buat keputusan atas sume benda? Kata nak kesamarataan..tapi kita harapkan lelaki yang buat keputusan. Dan punish pulak dorang kalo gagal membuatnya. Tak acikan?
  3. Aku tak suke lelaki yang cepat panik. Sebab pada aku ini pun sifat pompuan.
  4. Aku tak suka lelaki lembik. Macam pondan. Dua kali out.
  5. Aku tak suka lelaki suka membebel. Sebab aku rasa itu pun sifat perempuan.
Cukup la kot lima ni. Kalau nak ikutkan ada banyak lagi. Tapi cukuplah yang ini buat masa ni...Perasan tak, kita sendiri..maksudnya perempuan sendiri yang kata...lelaki kena kuat, macho...cepat bertindak dan berfikir. Itu pola ideal seorang lelaki kepada kita. Kalau takde sume sifat tu, kita rasa tak selamat dengan dia..kan? 

Sebab tu, kerja-kerja kasar macam tukar lampu, panjat sana panjat sini orang kata kerja lelaki...padahal perempuan pun boleh buat. So, macam mana...kita nak claim kesamarataan tu, kalau kita sendiri letakkan beban yang tinggi pada bahu lelaki? Tanpa kita sedari, kita sendiri merendahkan keupayaan kita. Aku salah sorang lah. So, itu je aku nak cakap dalam pos yang panjang lebar ni.

Terima kasih kerana sudi membaca. Salah silap harap maaf. Malas nak check dan edit.

6 comments:

Shu said...

Dulu saya selalu gaduh dengan laki dan berambut pendek. Saya sendiri pun time tu pandang geli kat lelaki yang menangis y gaduh dengan saya. ok empat kali OUT.

tumpanglalu said...

situasi:

dlm dok drive tetiba bengang sbb keta dpn/tepi bwk mcm tak btui so cuba la tgk driver dia sapa, rupanya pompuan so dlm hati trus ja detik "emmhh patutla, pompuan yg bwk". makanya kt cni telahan td berlandaskan gender la kan?

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

suli~tu memg knock out

am~sgt gender n sy pn selalu terdetik sebegitu jua

kakak~suka entry nih.1st time u use 'aku'.hehehehe.
org kata gender tu mcm fitrah, tp sebenarnye manusia yg cipta gendrity tu, so kakak, x salah laa bila kite ni bersikap ala2 macho kn?

AxraZa said...

suli: mmg total OUT.

am: exactly. itu gender bias. lelaki pun selalu bwk keta tak betul pe..

paejah: sbb nk ckp psl lelaki yang tak disukai..takkan nk cakap saye saye lak..sgt gediks kedengaran ye. ahaha

Maya Ariffin said...

sungguh aku baru tau nox!~

AxraZa said...

tu la pasal maya. dulu era skeptik gak bila feminist dok ckp psl equality ni..kita dok rasa depa nk lawan hukum tuhan. tp dh tau ni mgkn berubah skit pandangan.