Tuesday, February 8, 2011

Tentang anak...

Sebenarnya, dah lama nak buat entry pasal ni.  Tapi terasa macam tak relevan. Tapi saya terkejut, bila saya bukak blog kawan baik saya Cik Radhiazmah dia pun blog pasal ni jugak! Apakah?!

Lepas 3 minggu saya mengajar, saya rasa terkejut dengan diri saya sendiri.  Saya sangka saya tak suka budak-budak. Tapi rupa-rupanya saya suka.  Saya jugak sangkakan budak-budak tak suka saya. Tapi rasanya tak juga. Budak-budak tak pandai nak tak suka dengan orang.

Bila saya sedar akan 'penemuan' baru ini, saya suarakan kepada Encik Muin yang jugak kawan baik saya pasal ni.  Muin kata benda ni normal.  Anak ni ketentuan tuhan. Saya pun pernah cakap dengan Mr Hong yang saya rasa saya suka juga mengajar. Saya suka bila budak-budak datang berlari kejar saya. Saya suka bila budak-budak jerit panggil saya atau lambai-lambai pada saya. Rasa macam ada satu perasaan yang susah nak digambarkan dengan kata-kata. Dan Mr. Hong kata ini bukan sebab saya suka jadi cikgu...tapi sebab saya suka budak-budak. Itu naluri keibuan.

Saya rasa semua orang nak ada anak. Itu normal. Cuma sebagai cikgu, rasanya saya lebih berminat nak tau, kalau ada produk anak sendiri, agaknya masuk kelas mana? Hahaha.

Tapi baru-baru ni, Rania anak kazen saya...memilih saya dalam ramai-ramai orang dirumah untuk menyelesaikan 'bisnes besar' beliau. Saya panik. Uish...saya tahu skang kenapa saya belum kawin. Ahaks.

Dan hari ni sorang classmate saya baru menerima kehadiran seorang cahaya mata. Saya tumpang gembira untuk dia. =)


2 comments:

Shu said...

mesti dalam hati bunga2 tapi muka wat ketat time budak2 lari kepada mu sambil memanggil manje... "teacher Jiraa!! Teacher Jiraaaa!!! " ;-)

AxraZa said...

siap marah lg, yg awak ni lari2 knp?? kalo jatuh camne? sekeh kang! ahahaha