Saturday, April 24, 2010

Dingin beku macam ais batu...

Ada orang kata saya dingin beku macam ais batu.  saya tak terkejut pun...masa sekolah dulu ada jugak yang panggil saya stone. kakak saya selalu kata saya ni expressionless.  jadi saya memang tak terkejut pun dengan dingin beku macam ais batu tu. cumaaaa...saya ada banyak cuma...

Cuma yang pertama... walaupun saya dingin beku..saya faham keadaan sekeliling saya.  Cuma mungkin saya tidak boleh mentafsirnya sedalam tafsiran orang lain.  Saya menyedari seadanya apa yang berlaku disekeliling saya, walaupun saya tidak mampu mengulasnya sebagaimana orang lain mengulasnya.

Cuma yang kedua, kalau saya macam ais batu, kenapa ada orang yang perlu rasa takut dengan saya? Saya bukan macam api yang boleh marak dengan segera..atau gunung berapi yang boleh meletup tiba-tiba.  Saya cume ais batu..sampai masa cairlah saya.

Cuma saya yang ketiga, perlukah saya mengurangkan kedinginan saya? perlukah saya menjadi hangat? supaya saya boleh panas dengan segera bila apa yang berlaku tak kena dengan selera saya?  supaya saya boleh melenting dan bersuara dengan lantangnya... supaya orang tau, saya berperasaan..saya bukan dingin...

Cuma saya yang seterusnya...sebagaimana saya kaku tak pandai berlenggok..sebegitulah saya apa adanya.  saya tak pandai memujuk hati dan otak saya untuk menentang apa yang dirasanya.  kalau saya dingin..itu lah kata hati dan otak saya.  kalau tiba-tiba saya hangat dingin..itu pun kata-kata hati [dan otak] saya juga.

Sekarang saya sangat keliru...bila saya dingin orang kata susah nak bercakap dengan saya...bila saya keluar dari kedinginan itu, orang kata saya berpura-pura.  Macam mana?

Kata hati saya, biarlah saya menjadi dingin..macam ais batu..kalau tertelan sejukkan dada...dari saya menjadi hangat macam api..kalau tertelan membakar hati.

Nota:  Saya ada banyak lagi 'cuma', cuma saya tak mampu nak meluahkannya..saya kan batu?

3 comments:

Jie said...

tak perlu berubah semata2 nak memuaskan hati orang..menjadi diri sendiri adalah lebih baik..

mereka2 itu tidak mengenali diri ko yg sebenarnya..stone yg bagaimanakah diri ko tu..cuma kite2 yg tahu..kan hanya jauhari mengenal manikam..

p/s:w/pun ko stone ko tetap kawan saya selamanya..:)

AxraZa said...

kalo boleh berubah dr dulu sy dh berubah gcop kan? xde la ko ckp sy derkkk sangatt..hehe

mungkin sbb sy stone la sy sesuai jd kwn ko kan? balancing element..huhu

Jie said...

keDERKkan ko tu dah banyak kurang banding dulu..adakah pertambahan usia??kuang..kuang..kuang..

ye le kut..ko keras cam batu saya kan lembut cam lilin (lembut le sangattt) balancing element le tu..