Friday, February 26, 2010

just my 2 cents...

Venue: Home sweet home
Mood: Thinking mood

Pagi ni rasa mcm nk recap kehidupan satu minggu kat sana. It was quite hectic....didnt have much time to ponder pun ape yg jadi masa kat sana. Kat umah ni ade byk masa nk pikir..tp aku tak nak ckp pasal semua yg jadi kat sana sbbnye xde guna ape pun, buat serabut je.

Cuma aku nak abadikan jugak satu cite yg sebelum ni mmg x penah jadi dalam diari hidup seorang Azira :)

Satu hari tu, mcm biasa la kan..habis kelas dh petang...hari tu aku bwk keta sendiri..sampai kat hostel carik la parking. Mmg dh 2 kali pusing, xde parking. Tetiba satu kancil keluar ngan excited aku pun pg la nk masuk tmpat dia tu. Try punya try dekat 15min x lepas gak nk masuk..mcm2 kaedah dh buat..namun gagal dengan jayanya...aku blame skill parking aku je laaa..mmg hampeh pun. Tp space tu pun mmg kecik. Pendekkan cite, dh agak nk berpeluh wpun dlm aircon, aku pun give up. Last resort, aku park blakang keta roomate, himpit habis itu pun setelah mengambil kira orang boleh masuk/keluar atau tidak. Lepas agak puas hati yg tak akan ganggu trafik (yg x bape nk heavy punnnnn) aku pun decide biar keta kat situ.

Esok paginya, dengan mood aku yg baik..pepagi la katakan, mood kena baik... dari jauh aku dh nampak, satu kertas tulisan merah kt windscreen. Orang lemah akal pun sure tau punyalah! itu sure mende tak best. Kat kertas tu dorang (sbb x tau sape aku ckp je dorang) "ORANG BIJAK TAK PARKING MACAM NI". Disebabkan mood aku hari tu baik, aku baca, aku senyum. Tp tangan aku lak bertindakbalas refleks, dia pegi konyok kertas tu.

Memula aku x marah, tp bila pikir seksa aku nk cari parking...dengan hitung panjang aku sebelum parking tu..geram la jugakkan? Aku bukan main letak je. Aku dh tgk, mana2 orang yg lepas test keta ngan JPJ sure boleh masukkan/keluarkan keta dia dr situ...punya la luas jalan keluar masuk tu. Kalo aku rasa tk lepas org nk masuk keluar aku bukan bengong sgt nk gi boh keta aku kat situ..wpun dia (keta aku tu laaa) dh bercalar balar sana sini, aku ttp tak nak org calarkan dia lagi.

Bila dh tgh hari aku pun malas nk pikir lagi. Mungkin aku pun salah la..senang cite. Pastu, balik kelas singgah makan kt Recsam. Kemudiannya aku nampak ni "ORANG PANDAI TAK BUANG SAMPAH KAT SINI". Wahahahhahaa! Mmg aku nk gelak. Recsam ngan hostel tu dua territory berbeza, tp style nampak mcm sama kan? Instead of bgtau je ape yg x kena, dia nk jugakkkkkk guna cara jauh...perli2 sikit...

Kesannya kalo guna cara perli ni, kita akan pikir, dia ni nk marah cara aku parking ke? atau dia mmg tk suka aku n nk kata aku ni bodoh? kita ni manusia kan? kita suke pikir, n selalunya kita pikir yg buruk dulu. Kan dh jadi panjang cite. Kalo dia direct je, jgn buang sampah sini. jgn parking kat sini. kan senang.. isu parking settle. isu sampah settle. dan tidak menyerang peribadi si pelaku. atau pun at the least, xde org terasa dan terpikir bukan2.

Bila dh jumpa 2 amaran tu, aku rasa aku terima je la...budaya dorang mmg camni.. jgn ckp terus, orang x paham. perli sikit, depa cepat paham. sape la kita untuk mengubahnya. Ini pendapat aku je..mungkin salah, mungkin benar. Kita nilaikan je la.

Till then, i stand corrected n i should now rest my case.

W.C. Fields (1880 - 1946)

7 comments:

Radhi Dahlan said...

Kalo aku komen,lagi hangat! Jadi aku apply yang nie je la Zira. Astaga... memang shallow!

AxraZa said...

tu la pasal. tk de keinginan nk ckp pasal tu dah..wahahaha

Radhi Dahlan said...

Kalo tgk cara tulis macam tu, they all are categarized as synical people. Mungkin perlu belajar untuk meletakkan diri sebagai orang yang lebih bijak berbanding bijak sahaja.

AxraZa said...

they are cynical. end of story. moga dorang bahagia.

tumpanglalu said...

don't you just hate it when other people think they know what's best for you? i hate it but for somehow i did it as well. manusia2..

AxraZa said...

manusia. exactly. we r no angel. we make mistake. kalo salah betulkan la, tp cara nk membetulkan pun kena betul jugakkan. tp tu la, manusia. kita buat salah. enough said. :)

tumpanglalu said...

;)