Thursday, May 16, 2013

Cerita 16 Mei

Pagi-pagi lagi murid yang lalu lalang dah start wish Happy Teacher's Day. Tapi tak nampak kelibat anak-anak sendiri [read: anak murid kelas saya..ye, saya guru kelas Tahun 3 :)] 

Masa pergi amik kedatangan, semua buat muka biasa. Semua ada kecuali regular late comer..hehe. Lepas amik kedatangan, teacher berlalu macam biasa. Tak de wish. But of course, teacher tak lah berharap apa-apa. Sebab teacher pun selalu lupa tarikh..even birthdays.. Boo!

Sampai masa Bahasa Inggeris di kelas sendiri...dari tangga tak bunyi bising macam biasa..pelik juga so teacher intai dari tingkap belakang...nampaklah tubuh-tubuh kecil (dan ada yang tak berapa kecil) cuba nak selinap masuk bawah meja... dah boleh dibaca pemikiran itu..

Bila saya bukak pintu..."Happy Teacher's Day, Teacherrrrr!" orang-orang kecil itu cakap sambil keluar dari meja.. Erk! Teacher ni macho ye. Walaupun terharu, teacher buat macam biasa je sambil cakap, "Teacher dah nampak awak menyorok bawah mejalah! Hahaha..but thanx anyway" sambil sengih lebih lebar dari biasa. 

Bila tengok atas meja, ada bungkus-bungkus kecil...tambah satu nota..yang boleh membeli jiwa. Walaupun teacher agak kayu dan tak pandai nak bermadah pujangga, from the deep of my heart, terima kasih untuk semua..atas ingatan dan kasih sayang. Walaupun sekolah kita tangguh sambutan ke minggu depan, tapi awak-awak semua telah menyerikan 16 Mei teacher. Ini, akan teacher ingat sampai bebila.

Bila teacher turun bawah, cerita dengan Cikgu Ida.. Cikgu Ida kata dia ada pergi tegur sebab bising tadi..inilah yang awak-awak bisingkan yek..rehearsal keluar masuk dari bawah meja. Kalau teacher tau awal, tentu teacher akan buat muke terkejut punya..haha. Sorry.

Apa yang teacher tulis ni bukan untuk apa-apa..sekadar buat kenangan nanti bila datang saat-saat yang kita tak duga yang mungkin buat kita dah tak suka apa yang kita buat sekarang. Yang mungkin buat kita nak lari dan berhenti dari dunia murid-teacher.  Semoga, kasih sayang awak-awak kepada teacher-teacher semua..akan berkekalan. Semoga dengan itu, apa yang diajar diberkati dan diingat sampai bila-bila.

Semoga, semua anak murid saya terutama 3 Ceria akan membesar dan menjadi insan yang berguna. Harapnya, dari seorang peguam bersara dan cikgu biasa ini..akan lahirlah  doktor dan jurutera..mungkin guru dan peguam lain pula. Amin.




2 comments:

Salina@IbuAqil said...

Hi3!!
Comel jer Teacher ngn anak2 murid dia..
Seronok rasanya dihargai budak2 ni kan Teacher Azira?! ;D

AxraZa said...

Kaaannn sangat! :)